ویکیپدیای فارسی

Since this is something which only concerns persian friends, I will write in Farsi. It is just a note to encourage my country mates to help spearing knowledge by making more wiki pages in Farsi.

به نظر من ویکیپدیا یکی از جذابترین و خلاقانه ترین ایدهای دوره ی اینترنت است. متاسفانه ، سهم صفحات فارسی از این انقلاب بسیار کمه. چند روز پیش تو دانشگهای ما که یک دانشگاه فرانسوی زبان است، ی گردهمایی برگزار شده بود که دور هم جمع بشن و ی سری مطالبی رو به فرانسه در ویکیپدیا بنویسن. به نظر من، خیلی ایده ی جالبی که هر قومی تلاش کنه که مطالبی که بلده با ذکر منبع و ماخذ برای استفاده ی دیگران به نمایش بزاره.
از طرف دیگه، من فکر میکنم که همچین فعالیت داوطلبانه ای نمایانگر اینکه چقدر مردم اون قوم و سرزمین تمایل و اعتقاد دارند که به پیشرفت فرهنگ و علم و دانش در جامعه ی خودشون کمک کنن. بهرحال، ما در دنیایی زندگی میکنیم که خواه ناخواه به هم متصل و وابسته هستیم. از طرف دیگه,  پیشرفت دموکراسی این اتصال رو بیشتر و قویتر از پیش میکنه. در نتیجه ما اگه میخواهیم تغییری یا بهبودی در روزگارمون بیوفته، باید خودمون منشا اون تغییر باشیم. این نکته من رو یاد جمله  منتصب به گاندی میندازه که ” [خودت] تغییری باش که میخواهی در دنیا ببینی”.(1)
بیاید کم کم ما هم در حد توانمون به صورت فردی یا جمعی شروع کنیم به ایجاد کردن صفحاتی که برای دیگران قابله استفاده باشه . البته باید ذکر کنم که ذکر منبع رو فراموش نکنیم که از پخش اخبار ومطالب هرز جلو گیری بشه.

http://en.wikiquote.org/wiki/Mahatma_Gandhi (1)

Leave a Reply

